Wat we doen

Onze bijdrage

De Green Protein Alliance startte in 2016. Het voedsellandschap is sindsdien sterk veranderd. De urgentie van een duurzaam voedselsysteem is niet meer weg te denken van de politieke agenda. Het aanbod plantaardige lekkernijen bij (online-) aanbieders is explosief gestegen. Grote voedselbedrijven lijven regelmatig succesvolle plantaardige veranderaars in. Media schrijven vrijwel dagelijks over urgentie van toekomstbestendig voedselpatroon. Marktvolgers zien grote verschuivingen in het aankoopgedrag van Nederlanders. Misschien hebben onze activiteiten hier een bijdrage aan geleverd. Een bloemlezing van belangrijke acties en momenten die onze vereniging kenmerken:

September 2020
9 miljoen in 1 jaar
De resultaten van het eerste jaar #zokanhetook.nu worden gepubliceerd. Meer dan 9 miljoen Nederlanders werden bereikt en geholpen bij het (vaker) maken van een plantaardige keuze. Immers: voor elk dierlijk product is er een plantaardig alternatief.
September 2020
Augustus 2020
Tot 30% meer in 4 jaar
GPA-partner IRI presenteert retail-verkoopcijfers over de afgelopen 4 jaar, voor relevante plantaardige en dierlijke segmenten. Variaties op vlees en zuivel, noten, peulvruchten, de supermarktverkopen stegen met 5 tot 30%. De impact Covid-19 laat zich gelden.
Augustus 2020
Mei 2020
Nationale Eiwitstrategie
de GPA ondersteunt het Ministerie van LNV bij het vormgeven van de Nationale Eiwitstrategie (NES). Een belangrijke uitkomst: focus op een plantaardiger voedselpatroon/de consument is de sleutel om minder afhankelijk te worden van de import van plantaardig eiwit (gebruikt voor diervoeder).
Mei 2020
April 2020
Japan
Zelfs in Japan inspireert het samenwerkingsmodel van de GPA. In diverse andere landen, waaronder China, Duitsland en België en zelfs op Europese schaal ontstaan vergelijkbare coalities, mede op basis van onze gedeelde ervaring en adviezen.
April 2020
Februari 2020
1.7 miljoen Nederlanders
Regisseur Sanne Vogel portretteerde Nederlanders in korte films waarin ze laten zien wat een plantaardig(er) voedselpatroon voor hen betekent. Alleen al via YouTube werden hiermee 1.7 miljoen unieke Nederlanders bereikt.
Februari 2020