Op donderdag 26 januari heeft GPA podium gekregen tijdens de Voedseltop. Jeroen Willemsen overhandigde hier Staatssecretaris Van Dam de eerste Green Protein Box, vol met gezonde, smaakvolle ingrediënten van GPA leden, als symbool voor de gewenste transitie naar meer groene eiwitten op het bord.

De box is één van de plannen uit het Green Protein Growth Plan. De GPA maakt plantaardige proteïne makkelijk. Voor elk moment van de dag, voor iedereen. In nieuwe schappen van de supermarkt, via conceptstores en in maaltijdboxen, zoals donderdag overhandigd.

Bekijk ook onderaan dit bericht de uiting van GPA en Marley Spoon over de Green Protein Box.

GPA is een mooi voorbeeld hoe we nationaal de transitie naar duurzame eiwitten versnellen.

- Staatssecretaris Van Dam

Uiting Marley Spoon en de Green Protein Alliance: Meer plantaardige eiwitten in maaltijdbox Marley Spoon

Leverancier van maaltijdboxen Marley Spoon biedt vanaf maart meer recepten en producten aan, waarin plantaardige eiwitten de hoofdbestanddelen zijn. Daarmee wil Marley Spoon een flinke bijdrage leveren aan de zogeheten eiwittransitie, vertelt Maurice Beurskens, Global Head of Procurement & Culinary van Marley Spoon. Op de afgelopen donderdag in Den Haag gehouden Nationale Voedseltop heeft EZ-staatsecretaris Martijn van Dam de eerste box symbolisch in ontvangst genomen.

De overgang naar steeds duurzamere grondstoffen in de voedingsindustrie is al jaren een trend. De omschakeling van dierlijke naar plantaardige eiwitten is daar een belangrijke onderdeel van. Marley Spoon en inmiddels nog 18 andere bedrijven in de gehele keten van de foodindustrie tot aan de consumenten in de supermarkt hebben de handen ineen geslagen. Daarvoor is vorig jaar de Green Protein Alliance (GPA) opgericht, met ondersteuning van het programma DuurzaamDoor van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

Naar 50-50

“In Nederland consumeren we nog steeds veel dierlijke eiwitten”, vertelt Beurskens. “De consumptieverhouding dierlijk – plantaardig eiwit is nu nog 65-35, terwijl we in 2025 op een verhouding van 50-50 willen zitten. Dan zijn we weer op het niveau van de jaren zestig van de vorige eeuw. Deze balans is namelijk beter voor de mens en het milieu.”

Nederland loopt daarin achter ten opzichte van andere landen, weet Beurskens. “Wij zijn als Marley Spoon actief over de hele wereld. Zoals in Australië: hier is men zich veel bewuster van wat men eet en hoeveel calorieën men binnenkrijgt. In Australië is die verhouding van 50-50 al bereikt.”

Om tussen de oren te komen van hun klanten gaat Marley Spoon ver. Want vanaf februari zijn de recepten en producten in de toch al duurzame maaltijdbox van Marley Spoon meer gericht op plantaardige eiwitten. “In de GPA zijn belangrijke producenten van bonen aangesloten, zoals Hak, Bonduelle en Boon Bonen. Die laatste is bijvoorbeeld druk met zijn boeren aan de slag om nieuwe soorten bonen te kweken.”

Koken bij klanten

Om goed te kijken wat aanslaat bij zijn klanten gaat Marley Spoon in februari actief met hen in de keuken aan de slag. Beurskens: “We gaan volgende maand iedere dag twee klanten bezoeken en onze chefs koken met hen gerechten met meer plantaardige eiwitten. Het draait namelijk vooral om bewustwording en het goed informeren over de mogelijkheden van dit soort gerechten. We weten van onze klanten dat ze tussen 30 en 35 minuten in de keuken willen, dus de recepten en producten in onze maaltijdbox moeten daarop afgestemd zijn.” De box wordt daarmee niet duurder, verzekert Beurskens. “We maken er ook geen aparte box van, maar verwerken het in onze reguliere maaltijdboxen.”

Net als Marley Spoon zijn alle andere deelnemers van de Green Protein Alliance dit jaar druk bezig met acties om plantaardige eiwitten te promoten. Zo gaan Hak en Schouten een Praktijklocatie Plantaardige Eiwitten (PPE) in Giessen opzetten. Daar kunnen zowel consumenten en studenten als ook vakmensen, zoals voedseltechnologen en fooddesigners, zelf aan de slag met het bereiden van gerechten van plantaardige eiwitten. Daarvoor zijn de twee bedrijven ook een structurele samenwerking aangegaan met de HAS Den Bosch.

Bedrijven aan zet

De GPA kent inmiddels 19 deelnemers, vertel Jeroen Willemsen van de GPA. “We begonnen met 14 founding members. En inmiddels zijn nog eens vijf koplopers aangehaakt, waaronder Tivall en Alpro. Het zijn juist deze bedrijven, aanbieders en producenten, die deze omslag het beste kunnen realiseren. Zij bepalen voor een belangrijk deel het aanbod. En ieder bedrijf heeft daarin zijn eigen manier, zoals het op ooghoogte brengen van deze producten in de supermarkt.”

Naast het ministerie van Economische Zaken als enabling member zijn ook het Voedingscentrum en Milieu Centraal aangehaakt. “Zij hebben de afgelopen al veel onderzoek gedaan naar het nut en de noodzaak van meer eiwitten. Het is zaak dat dit op een begrijpelijke manier bij de aanbieders en via hen bij de onsumenten terechtkomt, zodat zij aan de slag gaan met plantaardige eiwitten. De GPA helpt daarbij, want wij maken plantaardige proteïne makkelijk. Voor elk moment van de dag, voor iedereen.”

Nationale Green Protein Event

Deze en nog veel meer acties worden op 16 februari op het eerste Nationale Green Protein Event in Aalsmeerderbrug gepresenteerd. Willemsen: “Dit Green Protein Growth Plan moet leiden naar die verhouding van 50-50 in 2025. Aan het eind van dit jaar verwacht ik dat de markt voor plantaardige eiwitten, mede door onze acties, is gegroeid met 15 procent. Dat gaat zeker lukken als naast AH en Marley Spoon meer aanbieders zich dit jaar aansluiten.”